Το Σάββατο 15 Μαρτίου 2014, πραγματοποιήθηκε στο Ιωνικό Κέντρο ειδική εκδήλωση του Συλλόγου Αποφοίτων της Βαρβακείου Σχολής με θέμα την αναβίωση των Πρότυπων Σχολείων με την ευγενική χορηγία της εταιρείαςAccenture.
Το Σάββατο 15 Μαρτίου 2014, πραγματοποιήθηκε στο Ιωνικό Κέντρο ειδική εκδήλωση του Συλλόγου Αποφοίτων της Βαρβακείου Σχολής με θέμα την αναβίωση των Πρότυπων Σχολείων με την ευγενική χορηγία της εταιρείας Accenture, Διευθύνων Σύμβουλος της οποίας είναι το μέλος του Δ.Σ. του Συλλόγου Κυριάκος Σαμπατακάκης. Η εκδήλωση απευθυνόταν κυρίως προς τους γονείς μαθητών που ενδεχομένως σκέπτονται να συμμετάσχουν στη διαδικασία των εξετάσεων που επανήλθε προκειμένου να εισαχθούν οι μαθητές στα νέα Πρότυπα Πειραματικά, Γυμνάσια και Λύκεια.
Στο χαιρετισμό του, ο Πρόεδρος του Συλλόγου των Αποφοίτων της Βαρβακείου Σχολής Μάριος Μπαχάς εξέφρασε την ικανοποίηση των Αποφοίτων για την απόφαση της Πολιτείας να επαναφέρει και πάλι, μετά από 27 έτη, τη διαδικασία των εξετάσεων. Eπεσήμανε ότι αυτό αποτελούσε σταθερό στόχο των Αποφοίτων καθώς η μακρόχρονη εφαρμογή της «αριστοκρατίας του πνεύματος» (και όχι «του χρήματος») στην εκπαιδευτική διαδικασία αποδείχθηκε πολλαπλά ωφέλιμη για την ελληνική κοινωνία. Μνημόνευσε δε τη συμβολή διακεκριμένων Αποφοίτων, όπως του Θεόδωρου Πάγκαλου, του Μιχάλη Σταθόπουλου και του Χρίστου Γεραρή αλλά και των Συλλόγων Αποφοίτων άλλων Προτύπων Σχολείων (της Ιωνιδείου, του Πειραματικού, της Ευαγγελικής και της Ζωσιμαίας Σχολής) προκειμένου να θεσμοθετηθούν τα νέα Πρότυπα Πειραματικά σχολεία, όπως τα ονόμασε η Πολιτεία.
Το δικό της χαιρετισμό απηύθυνε στη συνέχεια η κα Λη Λυκούδη, Πρόεδρος του Βαρβακείου Ιδρύματος που διαχειρίζεται το κληροδότημα του Εθνικού Ευεργέτη Ιωάννη Βαρβάκη οι πόροι του οποίου υποβοηθούν τη λειτουργία της Βαρβακείου Σχολής. Στην ομιλία της τόνισε ότι προσδοκά τα νέα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία να γίνουν οι φάροι της δημόσιας εκπαίδευσης.
Στην εκδήλωση πραγματοποιήθηκαν τέσσερις ομιλίες. Στην πρώτη ομιλία, η κα Αιμιλία Βλαχογιάννη, Δρ. Φιλοσοφίας, Επ. Σχολική Σύμβουλος και π. Διευθύντρια του Βαρβακείου Πειραματικού Γυμνασίου, αναφέρθηκε στο ιστορικό πλαίσιο της λειτουργίας Πρότυπων Σχολείων στην ελληνική εκπαίδευση που χρονολογείται από την εποχή του νεοελληνικού διαφωτισμού! Άλλωστε, ο διδάσκαλος του Γένους Αδαμάντιος Κοραής υπήρξε απόφοιτος της Ευαγγελικής Σχολής της Σμύρνης! Το πρώτο Πρότυπο Σχολείο της χώρας υπήρξε το 1ο Γυμνάσιο της Πλάκας με πρώτο Διευθυντή του την εμβληματική προσωπικότητα του Γεώργιου Γεννάδιου, ενώ η Βαρβάκειος Σχολή που είχε ιδρυθεί ήδη από το 1843, ονομάστηκε Πρότυπο Σχολείο το 1920 για να τροφοδοτήσει την ελληνική κοινωνία με πλειάδα διακεκριμένων Αποφοίτων, όπως τον Αλέξανδρο Παπάγο, τον Ευάγγελος Αβέρωφ, το Δημήτρη Μητρόπουλος, το Κωνσταντίνο Δοξιάδη, τον Αντώνη Σαμαράκη, τον Κωνσταντίνο Αξελό, τον Τίτο Πατρίκιο και πολλούς άλλους Παράλληλα, τα συγγράμματα καθηγητών όπως του Τόγκα στα Μαθηματικά, του Τζάρτζανου στο Συντακτικό και του Μάζη στη Φυσική γαλούχησαν γενιές μαθητών σε όλα τα σχολεία της χώρας!
Στη δεύτερη ομιλία, ο κ. Κωνσταντίνος Αποστολόπουλοw, Σχολικός Σύμβουλος, Ph.D. Φυσικών Επιστημών, αναφέρθηκε διεξοδικά στα όσα προβλέπει το νέο θεσμικό πλαίσιο και ειδικότερα ο Ν. 3966/11 για τα νέα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία. Αναγνώρισε την αδυναμία σαφούς οριοθέτησης ανάμεσα στους δύο όρους αλλά υποστήριξε ότι στην πράξη κάποια από τα σχολεία θα προωθήσουν τους στόχους των προτύπων σχολείων (αυξημένο αριθμό μαθητών με επιδόσεις αριστείας) και κάποια τους στόχους των πειραματικών σχολείων (με την εφαρμογή ειδικού τύπου διδασκαλιών). Ο νέος αριθμός Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων είναι 15 Δημοτικά, 15 Γυμνάσια και 15 Λύκεια, ενώ προβλέπεται τεστ δεξιοτήτων για την εισαγωγή στα Γυμνάσια και τα Λύκεια και κλήρωση για την εισαγωγή μαθητών στο Δημοτικό. Αναφέρθηκε επίσης στην προβλεπόμενη διαδικασία αξιολόγησης των διδασκόντων και των διευθυντών αυτών των σχολείων, στον καθορισμό μέγιστης περιόδου 4 ετών για την παραμονή τους αλλά και στην προσπάθεια υποβοήθησης των μαθητών με ενισχυτικές διδασκαλίες ώστε να αντιμετωπισθεί το καρκίνωμα της φροντιστηριακής διδασκαλίας. Επικέντρωσε δε στη θεσμοθέτηση της Διοικούσας Επιτροπής Προτύπων Πειραματικών Σχολείων (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) ως ανώτατου οργάνου για τη διεκπεραίωση όλων των διαδικασιών λειτουργίας τους.
Στην τρίτη ομιλία, η κα Παναγιώτα Διονυσοπούλου, Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Παιδείας και εκπρόσωπος του Υπουργείου στο Βαρβάκειο Ίδρυμα, αναφέρθηκε στο ιστορικό της κατάργησης των εξετάσεων στα Πρότυπα Σχολεία (που αντικαταστάθηκαν από τα Πειραματικά) σαν αποτέλεσμα της εσφαλμένης περί ελιτισμού αντίληψης που είχε τότε επικρατήσει (1985), γεγονός που συνέβαλλε στην υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης και την ανάδειξη ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων με κλιμακούμενα δίδακτρα που δεν ήταν δυνατό να καταβληθούν από γονείς χαμηλότερων εισοδηματικών στρωμάτων. Τόνισε ότι η σημερινή φιλοσοφία του Υπουργείου Παιδείας αποσκοπεί πλέον στην υποβοήθηση των νέων δημόσιων Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων να συμβάλουν στον αυξημένο αριθμό μαθητών με επιδόσεις αριστείας. Παράλληλα, θα επιδιωχθεί η επέκταση του αριθμού τους στο σύνολο των Περιφερειών της χώρας, ενώ ειδική αναφορά έκανε για τη Βαρβάκειο Σχολή αναγνωρίζοντας ότι τόσο στο παρελθόν όσο και σήμερα επιτελεί με υποδειγματικό τρόπο το έργο της.
Στην τέταρτη ομιλία, η ειδική ψυχολόγος Δρ. Γεωργία Καυκά, αναφέρθηκε στο ρόλο της εκπαίδευσης των Προτύπων Πειραματικών Σχολείων στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των εφήβων. Τόνισε ότι είναι αναγκαία η ύπαρξη ειδικών προγραμμάτων – δραστηριοτήτων στα σχολεία αφού οι αναμνήσεις των μαθητών από τα μαθητικά τους χρόνια έχουν καταλυτική σημασία για την μετέπειτα καλύτερη προσαρμογή τους στην κοινωνική πραγματικότητα που θα αντιμετωπίσουν. Μίλησε δε ειδικότερα για τη σημαντική προσπάθεια που γίνεται στη Βαρβάκειο Σχολή στον τομέα αυτό.
Στη συνέχεια, τρεις απόφοιτοι της Βαρβακείου Σχολής, οι κ.κ. Δημοσθένης Σαρηγιάννης, καθηγητής Πανεπιστημίου σήμερα, Τάκης Τσιρτσώνης και Χρίστος Κτενάς (δημοσιογράφοι) τόνισαν ότι η αποφοίτησή τους από ένα Πρότυπο Σχολείο αποτέλεσε σημαντικό εφόδιο στη μετέπειτα ζωή τους αφού έλαβαν υψηλό ήθος και λειτούργησαν σε αξιοκρατικό περιβάλλον, στοιχεία που κατά γενική ομολογία λείπουν από την ελληνική κοινωνία. Μάλιστα, υποστήριξαν ότι αν η χώρα είχε περισσότερα …Βαρβάκεια, ίσως θα είχαν αμβλυνθεί πολλές από τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας! Σημείωσαν επίσης πόσο ευεργετήθηκαν από την αυστηρή αντιμετώπιση που είχαν σαν μαθητές από τους τότε καθηγητές τους καθώς έμαθαν από νωρίς τί σημαίνει να ανταποκρίνεσαι στο καθήκον και τις υποχρεώσεις σου.
Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με ερωτήσεις των παρισταμένων που ήταν, μεταξύ άλλων, γονείς μαθητών που ήδη φοιτούν ή προτίθενται να επιδιώξουν τη φοίτησή τους στα νέα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία. Σε αυτούς δόθηκαν επαρκείς απαντήσεις από τους ομιλητές με αποτέλεσμα το σύνολο των παρισταμένων να νοιώθουν ότι άξιζε η θυσία της απώλειας ενός Σαββατιάτικου πρωινού. Αξιομνημόνευτη είναι και η παρέμβαση του αειθαλούς παριστάμενου απόφοιτου της Βαρβακείου Σχολής Μανώλη Βουζαρά, επ. Καθηγητή ΕΜΠ (απόφοιτου του 1945 !) που ευχήθηκε να αναβιώσει πάλι το επίπεδο ψυχικής επαφής ανάμεσα στους Αποφοίτους των Πρότυπων Σχολείων στο υψηλό επίπεδο που είχε αναπτυχθεί ανάμεσα στους μαθητές που αποφοίτησαν σε παλιότερα χρόνια! Ο Πρόεδρος δε του Συλλόγου των αποφοίτων Μάριος Μπαχάς, κλείνοντας την εκδήλωση, εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα συντελεστεί η επιδίωξη της φοίτησης στα δημόσια Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία από ολοένα και περισσότερους μαθητές, καθώς θα εδραιωθεί η πεποίθηση ότι αποφοίτηση από ένα τέτοιο σχολείο συνιστά καθαυτό σημαντικό εφόδιο για τη μετέπειτα ζωή τους.
Recent Comments