«Βλάσης Κανιάρης: σχεδιάζοντας το πορτραίτο του καλλιτέχνη και του ανθρώπου»

 

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία το αφιέρωμα στον Βλάση Κανιάρη, που οργάνωσε ο Σύλλογος Αποφοίτων Βαρβακείου στο Μουσείο της Ακρόπολης με την ευγενική χορηγία της εταιρείας Αccenture. Το αφιέρωμα επιμελήθηκε η κα Αιμιλία Βλαχογιάννη που εργάστηκε ακούραστα για επτά μήνες, με αποτέλεσμα να παραχθεί ένα πολύ πλήρες, ανθρώπινο και συγκνητικό αποτέλεσμα. Προσέγγισε τον Κανιάρη σαν καλλιτέχνη και σαν άνθρωπο, μέσα απο μαρτυρίες των φίλων του και της οικογένειας του. O καθ. Μάνος Στεφανίδης έδωσε την δικιά του οπτική για το έργο του Κανιάρη και την συνεργασία του μαζί του. Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους η σύζυγος και τα παιδιά του Κανιάρη καθώς και συνοδοιπόρος του στη τέχνη Κώστας Τσόκλης.
Χαιρετισμό απηύθυνε εκ μέρους του Συλλόγου ο Πρόεδρος Σωτήρης Ζησόπουλος που ευχαρίστησε όλους τους συντελεστές της κατά γενική ομολογία άρτιας εκδήλωσης.

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ ΑΠΌ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΤΩΝ ΟΜΙΛΗΤΩΝ:

Για το Βλάση Κανιάρη μάθαμε ότι είχε γεννηθεί στις 14/7/1928, ήταν δηλαδή Καρκίνος. Με τους συμμαθητές του Τίτο Πατρίκιο και Σπήλιο Παπασπηλιόπουλο είχαν ξεχωριστή σχέση. Από τον Τίτο μάθαμε ότι είχε πάντα «πακετάκι» μαζί του και ότι ζωγράφιζε συνέχεια , θυμάται δε τα σκίτσα των αεροπλάνων που έκανε στην τάξη ! Το πνεύμα του ήταν ανήσυχο ήδη από την περίοδο που ήταν μαθητής. Η σύζυγός του μας είπε πώς γνωρίστηκαν: σε πάρτι του Βαρβακείου το 1946, ενώ ανέφερε ότι ήταν δύσκολος και απαιτητικός. Τον ακολούθησε όμως παντού στο πολύχρονο οδοιπορικό του (Ρώμη, Παρίσι, πίσω στην Αθήνα, Παρίσι πάλι κοκ.). Ο Κώστας Τσόκλης τον χαρακτήρισε ως τον «ελληνικότερο» καλλιτέχνη από κοινού με το Θεόφιλο και τον Τσαρούχη. Τα παιδιά του ανέφεραν ότι ήταν «όλο εκπλήξεις» αλλά συχνά την συμπεριφορά του τη χαρακτήριζε η αντιφατικότητα. Η Άννα Καφέτση θεωρεί ότι το έργο του αποτυπώνει τον παραλογισμό της ανθρώπινης φύσης και το χαρακτήρισε εξαιρετικά επίκαιρο. Ο Άγγελος Δεληβοριάς αναφέρθηκε στο αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη στο έργο του Κανιάρη το 2008, με αφορμή τα 80 νεανικά του χρόνια, και στις πολλαπλές αντιδράσεις του κοινού από την συμπαρουσίαση έργων του με τις παραδοσιακές συλλογές του Μουσείου. Ο Μάνος Στεφανίδης τόνισε ότι το έργο του Κανιάρη προηγείτο συχνά της εποχής του, προϊόν της διεισδυτικής ματιάς με την οποία έβλεπε όλα τα δρώμενα που παρακολουθούσε πάντα με αδιάλειπτο πάθος. Διέκρινε από νωρίς την ανάδυση του λαικισμού και τον στηλίτευσε. Στόχος του δε ήταν πάντα η δουλειά του να ενεργοποιεί το θεατή ! Τέλος, η Αιμιλία Βλαχογιάννη πέτυχε να περικλείσει με ιδιαίτερα ευρηματικό τρόπο την πολυσύνθετη προσωπικότητα του Βλάση Κανιάρη τονίζοντας την υπερβατική εσωτερικότητα από κοινού με την ανθρωπιστική διάσταση που χαρακτηρίζουν το έργο του. Μετέφερε δε στο ακροατήριο του αμφιθεάτρου του Μουσείου της Ακρόπολης τα πολλαπλά στοιχεία της χαρισματικής προσωπικότητας του μεγάλου μας εικαστικού, ενός ακόμη από τους μεγάλους αποφοίτους της Βαρβακείου Προτύπου Σχολής !